Loading…

Waarom het zo belangrijk is goed voor je darmen te zorgen

Het afgelopen jaar werd nog eens bevestigd wat we eigenlijk allemaal wisten: goed voor jezelf zorgen is ontzettend belangrijk! Door Corona werden we daar extra aan herinnerd. Maar hoe doe je dat nou eigenlijk? En waar let je op als je het hebt over goed voor jezelf zorgen? In dit artikel geef ik je daar praktische handvatten voor en leg ik je uit waarom je darmen zo’n grote rol spelen in je algehele gezondheid.

Hoe werken onze darmen?

Onze darmen, of groter, onze spijsvertering werkt dag en nacht om ons voedsel te verteren. Miljoenen bacteriën zijn continu in de weer om van onze voeding bruikbare stoffen te maken om onze cellen te voeden. Elke cel in ons lichaam heeft koolhydraten, eiwitten en vetten nodig om te functioneren. Deze 3 stoffen, ook wel macronutriënten genoemd, krijgen we binnen met het voedsel dat we eten. 

Slimme fabriek!

Je darmen fungeren als een slimme fabriek. Ze filteren alle goede en slechte stofjes (in samenwerking met andere organen zoals je lever) om ervoor te zorgen dat jouw gezondheid zo optimaal mogelijk blijft. Daarom is het wel zo fijn voor je darmen als je ze voedt in plaats van vult. Daarmee bedoel ik, je darmen hebben voeding nodig – goede bacteriën, mineralen en vitaminen om vervolgens jouw cellen hun werk te kunnen laten doen. Als je jouw lijf vooral vult, denk aan; te veel suiker of te veel vet uit kant-en-klare producten, dan hebben je darmen het voornamelijk erg druk met het opruimen van deze stoffen en kunnen ze geen voeding naar je cellen sturen. Als dit proces langdurig verstoord wordt, door een ongezond voedingspatroon, kun je allerlei lichamelijke klachten krijgen. Je immuunsysteem raakt overbelast, het lichaam heeft stress en ook geestelijk heeft dit een negatieve uitwerking.

Waar houden darmen van?

  • Je darmen zijn gebaat bij een gevarieerd voedingspatroon. Elk voedingsmiddel levert weer andere vitaminen en mineralen voor onze darmbacteriën. De Schijf van 5 (voor meer info kijk op www.voedingscentrum.nl) biedt een goede richtlijn voor een gezond voedingspatroon.
  • Iedereen weet inmiddels dat groenten en fruit goed voor je zijn. Maar ook granen, peulen, ongezouten noten, af en toe een stukje vlees of vis en regelmatig een portie zuivel of zuivelvervanger, zijn onmisbaar voor je darmgezondheid.
  • Daarnaast zijn de darmen enorm gebaat bij vezels. Vezels hebben op hun beurt weer genoeg vocht (water) nodig om hun werk te doen. Ze worden verwerkt in de dunne darm en maken de voedselbrij soepeler.
  • Wat veel mensen niet weten is dat het ook van belang is om je voedsel goed te kauwen. Goed kauwen helpt je darmen het voedsel beter te verteren en het geeft je een meer verzadigd gevoel waardoor je niet te veel eet.
  • Een vijfde tip die ik je kan meegeven is, geef je darmen rust. Zorg dat je niet de hele dag door eet maar houd het strikt bij drie hoofdmaaltijden en maximaal 3 tot 4 voedzame tussendoortjes. Zo kunnen je darmen zichzelf regelmatig ‘schoonmaken’ of in vaktaal gesproken: het migrerend motorisch complex activeren. Hierbij komt je lichaam in een nuchtere toestand nadat de ‘huishoudster’ klaar is met schoonmaken. Persoonlijke hygiëne vindt dus niet alleen aan de buitenkant van je lichaam plaats maar zeker ook aan de binnenkant. Geef je lichaam daar de kans voor.
  • En wat je absoluut niet mag vergeten is dat voldoende slaap samengaat met goed werkende darmen. Een uitgerust lijf, dus ook uitgeruste darmen zijn beter in staat hun werk te doen.

Hoe start ik met beter voor mijn darmen te zorgen?

Het is belangrijk om te starten met eerlijk naar je eigen voedingspatroon te kijken. Ga bewust na wat je allemaal eet op een dag, schrijf het eens op en durf er kritisch naar te kijken. Je kunt een consult boeken bij een gewichtsconsulent en samen bekijken op welke vlakken jouw eetpatroon er goed uitziet en waar ruimte is voor verbetering. Als je eerlijk naar je eigen eetpatroon gaat kijken en weet wat jouw valkuilen zijn dan kun je er mee aan de slag. Begin met kleine stapjes, elke positieve verandering maakt een verschil voor jouw gezondheid, jouw lijf en dus jouw darmen. 

Vandaag beginnen met een gezondere leefstijl? Boek dan een consult bij een van de BGN-gewichtsconsulenten bij jou in de buurt


Door: Linda Oostvogels,
BGN-Gewichtsconsulent

 

Omslagfoto homepage is van Jamie Street