Loading…

Welke noten zijn het gezondst?

Elke dag een handje noten eten is simpele manier om goede voedingsstoffen binnen te krijgen. In onze campagne gaan we voor maximaal 25 gram per dag, want noten zijn calorierijk en ook met één handje krijg je de mineralen en goede vetten binnen. Noten kunnen de hele dag door: als tussendoortje, over je fruitsalade, als broodbeleg, over een salade bij het avondeten, door een roerbakgerecht en ’s morgens door je yoghurt of kwark.

Maar welke noten zijn het gezondst? Een goed antwoord geven op deze vraag is lastig, want iedere noot is uniek in zijn voedingswaarde. Claims dat je beter heel veel van één soort noot kunt eten zijn dan ook onzin. Om te profiteren van alle gezondheidsvoordelen zit er maar één ding op: variëren. Alle soorten noten, pinda’s en amandelen zijn oké, mits ze ongezouten zijn. Gezouten noten zijn te zout, wat bloeddruk-verhogend werkt.

Hoewel alle noten gezond zijn, kan een klein deel van de voedingsstoffen verloren gaan wanneer noten geroosterd of gebrand worden. Dat effect is minimaal. Het is dus geen must om alleen maar ongebrande noten te eten. Welke noten je wel beter links kunt laten liggen zijn pinda’s en noten voorzien van chocolade, een gesuikerde laag of van het type ‘borrelnootje’. Ze bevatten simpelweg veel calorieën, suiker, zout en vet door hun krokante jasje. 

Ook een leuke manier van variëren is om te kiezen voor notenpasta of notenspread. Kies dan wel voor een pasta die voor 100% uit noot bestaat. 

 

Foto: Marcos Paulo Prado