Loading…
Dé site voor iedereen die
bewust met voeding bezig is.

Laatste nieuws

Weet wat je eet!

Weet wat je eet!

Gezond eten is niet altijd makkelijk. Er zijn namelijk veel verschillende soorten producten te krijgen. In de supermarkt vliegen de woorden 'vezelrijk', 'light' en '0% vet' je om de oren. Kiezen voor gezonde producten kan een uitdaging zijn, want niet alle producten zijn zo gezond als dat de verpakking je doet geloven. Maar wat is nu een gezonde keuze? Hoe weet je nu wat je eet?

Iedereen weet dat wanneer je een stuk taart of pizza eet dit niet de meest gezonde keuze is. Het is zeker lekker en daar moet je vooral ook van genieten. Taart of pizza zijn ook geen producten die iedere dag op je menu staan. Producten die je dagelijks eet of drinkt, hebben een veel groter effect op je gezondheid en gewicht dan een product dat je af en toe een keertje neemt. Het is belangrijk om juist voor die dagelijkse producten een gezonde keuze te maken. Hoe maak je die keuze? Na het lezen van dit artikel weet jij in ieder geval waar je de volgende keer op moet letten.

Etiketten lezen

Fabrikanten van levensmiddelen willen graag dat jij hun product mee naar huis neemt. Met mooie, gekleurde verpakkingen proberen ze je aandacht te trekken in de winkel. 'Bevat veel vezels', 'Laag in kcal', 'Zonder toegevoegde suikers'; allemaal woorden om jou tot aankoop over te halen. Je hebt vast ook wel eens een product gekocht waarvan je misschien thuis dacht: "Wat zit er nu eigenlijk in?" Het is daarom altijd handig om het etiket te lezen. Op het etiket vind je een ingrediëntenlijst en een overzicht van de voedingswaarden. Hier zie je onder andere hoeveel calorieën het product bevat en hoeveel koolhydraten, vetten, vezels, zout en eiwitten er in het product zitten.

Ingrediëntenlijst

Bekijk als eerste de ingrediëntenlijst. Het ingrediënt dat het meest in het product zit, wordt als eerste genoemd. Op de ingrediëntenlijst zie je of het product daadwerkelijk de ingrediënten bevat die op de verpakking worden beloofd. In een aardbeiensapje verwacht je dat het hoofdingrediënt aardbei is. Helaas is dit niet altijd het geval. Door de ingrediëntenlijst te bekijken zie je meteen of dit wel of niet zo is.

Suikers in producten

Zie je op de ingrediëntenlijst suiker of sacharose staan? Dan weet je zeker dat er aan het product suiker is toegevoegd. Wanneer suiker als één van de eerste ingrediënten wordt genoemd, dan bestaat het product voor een groot gedeelte uit suiker. Als je op de verpakking 'geen suiker toegevoegd' ziet staan, betekent dat niet altijd dat er helemaal geen suiker in het product zit. Een product kan suiker bevatten die van nature in het product aanwezig is. Een voorbeeld hiervan zijn producten met fruit; fruit bevat fruitsuikers (fructose). Het lastige met suiker is dat het niet altijd als 'suiker' omschreven staat op het etiket. Suiker kan op veel verschillende manieren op het etiket staan, bijvoorbeeld glucosestroop, honing, siroop of glucose. Een goede reden om de ingrediëntenlijst goed te bekijken. 

Misleidende verpakkingen

Er zijn producten waarvan je wel weet dat ze uit veel suiker bestaan, bijvoorbeeld koekjes. Maar wist je dat aan vruchtensappen, ontbijtgranen en kant-en-klare tussendoortjes ook veel suiker wordt toegevoegd?  Neem bijvoorbeeld een pak met vezelrijke ontbijtgranen. De verpakking laat zien dat het product veel vezels bevat. Hierdoor denk je dat het product een gezonde keuze is, want vezels zijn immers hartstikke goed voor je lijf. Helaas staat niet met dikke letters op de verpakking dat er ook veel suikers aan toegevoegd zijn. Je denkt dus dat je een gezond product koopt, maar je krijgt zonder dat je het merkt veel extra suiker binnen. Er zijn gelukkig genoeg variaties op deze producten waarbij dit niet het geval is en die wel dagelijks passen in een gezond voedingspatroon.

Zout

Zout zit in veel producten die wij dagelijks eten. Dat is niet erg, want we hebben ook zout nodig. Een gedeelte van dat zout voegen we zelf toe aan ons eten, bijvoorbeeld tijdens het koken. Aan producten als sauzen, snacks, soepen, vleeswaren, kant-en-klaar-maaltijden wordt door fabrikanten ook veel zout toegevoegd. Hierdoor krijg je al snel meer zout binnen dan dat je eigenlijk nodig hebt. Het voedingscentrum raadt je aan om dagelijks maximaal 6 gram zout te gebruiken. Teveel zout is slecht voor onze gezondheid. Het is dus belangrijk om je zoutinname in de gaten te houden, door bijvoorbeeld zelf maar weinig zout aan je maaltijden toe te voegen.

Hoe groot is een portie?

Eet je weleens van die koekjes waarbij er twee of meer in één voorverpakte verpakking zitten? Grote kans dat jij denkt dat je minder calorieën eet dan dat je daadwerkelijk doet. Op veel van deze verpakkingen staat namelijk één koekje als portie aangegeven, terwijl jij er eigenlijk vanuit gaat dat de koekjes als portie zijn verpakt, twee (of meer) koekjes dus. Op het etiket zie je de hoeveelheid calorieën aangegeven per 100 gram, 100 ml of per portie van het product. Wanneer je bewust bezig bent met je voeding, is het handig om je porties van producten eens te wegen. Je ziet dan zelf meteen hoe groot een portie is en daarmee ook of het een bewuste keuze is.

BGN Gewichtsconsulent

Gezonder eten gaat samen met het maken van bewuste keuzes. Gezonde producten en af en toe producten die niet helemaal gezond zijn, maar waar je zonder schuldgevoel wel lekker van moet kunnen genieten. Het is soms lastig om goede keuzes op het gebied van voeding te maken. Waar moet je nu beginnen? De BGN-Gewichtsconsulent kan je hierbij helpen. De BGN-Gewichtsconsulent kijkt en denkt met je mee, geeft heldere adviezen en tips op het gebied van voeding. Je vindt er één bij jou in de buurt.

Door: Babette Galjart

BGN-Gewichtsconsulent

 

 

Geplaatst op 08-03-2021

Laatste nieuws