Loading…
Dé site voor iedereen die
bewust met voeding bezig is.

Laatste nieuws

Gezond zwanger

Gezond zwanger

Wist je dat gezond zwanger zijn al begint voordat je daadwerkelijk zwanger bent? Er is veel bekend over wat je beter wel en niet kunt eten tijdens een zwangerschap, maar er wordt minder vaak gesproken over de periode voordat je zwanger bent. In dit artikel wordt uitgelegd welke voeding bijdraagt aan gezond zwanger worden en zwanger zijn.

Preconceptie

Op het moment dat jij en je partner samen besluiten te proberen een kindje te krijgen, is het goed om jullie voedingspatroon onder de loep te nemen. Het is belangrijk dat jullie je realiseren dat als jullie zwanger raken, jullie voor een groot deel de gezondheid van het kindje bepalen. Uiteraard gaat een gezonde zwangerschap samen met veel meer factoren, maar op het gebied van voeding kunnen jullie zelf bijdragen.

Hoe ziet een gezond eetpatroon eruit?

  • Eet 3 keer per dag een voedzame maaltijd

Ga terug naar de basis van 3 voedzame maaltijden per dag. Een voedzame maaltijd bestaat uit producten met voedingstoffen en niet alleen uit vulling. Voedzame producten zijn vooral groente, fruit, granen, ongezouten noten, peulen, porties (plantaardige) zuivel en af en toe vis en vlees. Het belangrijkste is dat je binnen deze productgroepen varieert. Jouw lichaam is het meest gebaat bij verschillende soorten groente, fruit en granen. Elk product biedt je lichaam andere voedingstoffen.

  • Drink voldoende water en stop met alcohol

Je lichaam heeft water nodig om voedingstoffen op te kunnen nemen, afvalstoffen af te voeren en om je lichaamstemperatuur te regelen. Daarom is het advies 1,5–2 liter water op een dag te drinken. Vind je water drinken lastig? Probeer dan eens om een stukje fruit of komkommer in je water te doen, zodat het wat extra smaak krijgt. Als je een zwangerschapswens hebt, wordt geadviseerd te stoppen met het drinken van alcohol. Op het moment dat je ontdekt dat je zwanger bent, ben je altijd al een aantal weken zwanger. In de eerste 12 weken van de zwangerschap worden alle organen van het kindje aangelegd. Alcohol draagt niet bij aan een gezonde ontwikkeling van je baby, een gezond eetpatroon doet dat wel.

  • Doe het samen

Als je samen met je partner kiest voor gezondere eetgewoonten dan houden jullie het waarschijnlijk langer vol. Gezonder eten is een kwestie van voorbereiding en huidige patronen doorbreken. Voorbereiding begint bijvoorbeeld bij het maken van een boodschappenlijstje. Je bepaalt hiermee wat jullie de komende dagen gaan eten. Vind je het lastig om te bepalen welke voeding nou echt gezonde keuzes zijn? Neem dan contact op met een gewichtsconsulent bij jou in de buurt. De gewichtsconsulent kan jullie tips geven over welke producten juist wel en niet zo gezond zijn en weet wat je lichaam echt nodig heeft. Daarnaast wordt gekeken wat voor jullie haalbaar is om te veranderen. Jullie zijn het meest gebaat bij een duurzame verandering waarbij je leert om gezond te blijven eten ook tijdens en na de zwangerschap.

  • Neem vitamine D en foliumzuur

Deze twee vitamines dragen bij aan een optimale ontwikkeling van de baby. Start al met deze supplementen voordat je zwanger bent.

Zwanger!

Wat is het een groot cadeau als het gelukt is om zwanger te raken. Gezond eten doe je vanaf nu niet meer alleen voor jezelf, maar ook zeker voor je baby. Je kindje profiteert tijdens de zwangerschap van jouw gezonde eetpatroon.

Je lichaam zal de komende periode gaan veranderen, je eetlust kan anders worden en je gaat aankomen. Dat hoort erbij en dat is nodig voor de ontwikkeling van de baby. Het is niet nodig om twee keer zoveel te gaan eten. Kies vooral voor nutriëntrijke voeding en blijf zoveel mogelijk weg van lege calorieën, zoals fastfood, snacks, chips, snoep en koek.

Naast het mijden van lege calorieën wordt ook aangeraden onderstaande producten te laten staan tijdens de zwangerschap om de kans op besmetting met ongezonde bacteriën of het binnenkrijgen van schadelijke stoffen te voorkomen.

Rauw vlees

Rauwe vis

Rauwe vleeswaren

Gerookte vis

Lever, leverworst, leverpaté

Roofvissen: zwaardvis, haai of tonijn
(ook niet uit blik of gerookt)

Rauw ei

Kalebaskalk (middel tegen misselijkheid)

Rauwe melk

Kaas gemaakt van rauwe melk

Kruidenpillen

Rauwe kiemgroente

Wil je zeker weten of een product wel of niet gezond voor je is tijdens de zwangerschap? Dan kun je de app ‘Zwangerhap’ van het voedingscentrum gebruiken.

Wat eet je wel?

  • Neem 2x per dag een stuk fruit en meerdere porties groente

Zo krijg je vitamines, mineralen en vezels binnen.

  • Kies voor producten die rijk zijn aan granen

Volkorenbrood, zilvervliesrijst, onbewerkte ontbijtgranen en volkorenpasta zorgen ervoor dat je nuttige stoffen, zoals ijzer en vitamine B, binnenkrijgt voor voldoende energie.

  • Eet de juiste vetten

Vette vis, zoals zalm en sardines, dragen bij aan de ontwikkeling van de hersenen van je kindje. Kies daarom eens per week voor vis.

Houd de schijf van vijf zoveel mogelijk aan als richtlijn voor een gezond eetpatroon. Ouders met gezonde eetgewoontes geven dit vaak door aan hun kinderen. Als toekomstige ouder is het jouw taak om bij te dragen aan de volgende gezonde generatie. Wees je ervan bewust hoe belangrijk die taak is. Gezond zwanger worden en zijn doe je samen.

Door: Linda Oostvogels

BGN-Gewichtsconsulent

Geplaatst op 02-03-2021

Laatste nieuws