Loading…
Dé site voor iedereen die
bewust met voeding bezig is.

Laatste nieuws

Hoe zorg je goed voor jezelf in een lockdown?

Dit jaar zou je het anders aanpakken; focus op gezond eten, misschien wat kilootjes afvallen, meer tijd voor jezelf en/of je gezin, goede balans tussen werk en privé en tijd voor leuke momenten met familie en vrienden. De tweede lockdown maakt dit helaas moeilijker dan verwacht. Je probeert alle ballen hoog te houden, maar wat is het lastig. Daarom is het, juist in deze tijd, extra belangrijk om goed voor jezelf te zorgen.

Terwijl je aan de keukentafel zit achter je laptop, zie je de balans tussen werk en privé langzaam verdwijnen. Misschien is je partner ook thuis aan het werk en ben je naast ouder ook weer juf of meester. Aan het einde van de middag sta je gehaast in de supermarkt wat boodschappen in je mandje te gooien en ergens deze dag volg je normaal gesproken een sportles…toch? De huidige lockdown heeft veel impact op iedereen. Je maakt je misschien extra zorgen. Op werk en thuis is er veel veranderd en er zijn minder sociale contacten. De ene dag voel je je ontzettend gemotiveerd, terwijl je de volgende dag niet weet waar je moet beginnen. Je bent hier zeker niet alleen in. Deze periode zorgt bij veel mensen voor extra spanning en stress. Dat is allemaal volkomen normaal, maar niet altijd fijn.

Afvallen en stress

Stress en afvallen gaan over het algemeen niet samen. Er zijn natuurlijk uitzonderingen, maar voor veel mensen gaat stress gepaard met anders, meer, minder of juist ongezonder eten. Stress heeft nu eenmaal invloed op je hormoonhuishouding en die hormonen hebben vaak ook weer invloed op je gewicht. Stress zorgt er vaak voor dat je minder lekker slaapt en dat zorgt dan weer voor vermoeidheid. Voor je het weet zit je in een cirkeltje van minder goede voeding, slechte nachtrust en weinig tot geen ontspanning.

Even ontspannen

Ontspanning is belangrijk. Niet alleen om af te vallen, maar juist ook om gedurende de dag scherp te blijven. Maar hoe ontspan je? Voor veel mensen is dit lekker op de bank een filmpje of een serie kijken. Tv-kijken zien we vaak als ontspanning, maar door alle beelden maakt ons brein overuren om alles te verwerken. Het blauwe licht van een televisie of smartphone zorgt helaas niet voor ontspanning, maar houdt ons brein juist actief. Hoe ontspan je dan wel? Door een momentje voor jezelf in te plannen, waarin jij bewust gaat ontspannen.

Zorgen_Voor_jezelf

Momentje voor jezelf

Bewust ontspannen klinkt misschien een beetje zweverig, maar je zou het eens moeten proberen. Het liefst iedere dag een half uurtje, maar je kan natuurlijk ook beginnen met drie momenten per week. Wat ga je dan doen? Pak een leuk tijdschrift of een spannend boek en ga lekker een half uurtje lezen. Volg online een yoga les of maak buiten een mooie wandeling. Focus goed op de activiteit waar je mee bezig bent. Leg je smartphone even opzij en laat de televisie uit. Je zal zien dat een half uurtje ontspannen er al voor zorgt dat je hoofd leger is.

Rust en regelmaat

Voldoende ontspanning helpt je om gedurende de dag meer energie en focus te hebben. Hierdoor heb je aan het einde van een drukke werkdag ook nog energie over om andere dingen te doen. Naast voldoende ontspanning is het handig om deze periode zoveel mogelijk een ritme aan te houden. Een goed dagritme geeft je regelmaat en houvast. Sta op tijd op, zorg voor een voedzaam ontbijt en vergeet niet af en toe even los te komen van je laptop tijdens het thuiswerken. Probeer elk uur een paar minuten te bewegen om goed gefocust te blijven. Loop je normaal gesproken in je pauze met collega’s? Doe dat nu ook. Trek je jas aan en ga een blokje om. Vergeet niet dat alles wat je doet of juist niet doet, invloed heeft op elkaar.

Richt je op nu

Alles in deze tijd is nu eenmaal anders dan we gewend zijn. Focus je daarom vooral op wat nu wel kan, in plaats van op alles wat niet kan. Probeer zoveel mogelijk gezond te eten, zorg voor voldoende beweging en plan voor jezelf een aantal momenten in om bewust te ontspannen. Lukt het een keer niet?  Voel je niet schuldig, maar pak het de volgende dag weer op. Je zal zien dat je je beter, meer gefocust en vaker uitgerust zal voelen en dat geeft weer voldoende energie om aan de dag te beginnen.

Natuurlijk kan je een heleboel dingen zelf veranderen, maar het is ook prettig wanneer er een professioneel iemand met je meekijkt. De BGN-gewichtsconsulent staat voor jou klaar om je te helpen met tips op het gebied van voeding, beweging en ontspanning. Je vindt er één bij jou in de buurt.

 

Door: Babette Galjart
BGN-gewichtsconsulent

Geplaatst op 26-01-2021

Laatste nieuws