Loading…
Dé site voor iedereen die
bewust met voeding bezig is.

Laatste nieuws

De vier stappen om je goede voornemens wél te laten slagen

De top 3 goede voornemens is bijna ieder jaar hetzelfde en bestaat uit meer bewegen en/of sporten, gezonder eten en/of afvallen en minder stressen/meer genieten. Feit is dat het lastig is om goede voornemens te laten slagen; ze komen niet voor niets jaarlijks weer terug. Belangrijk dus om het dit jaar goed aan te pakken. Hieronder lees je een aantal belangrijke stappen die je kunt nemen als jij van jouw goede voornemen(s) een succes wil maken.

In januari heeft bijna iedereen ze: goede voornemens. Veel mensen vinden het begin van een nieuw jaar een goed moment om stil te staan bij dingen die zij willen veranderen.

Stap 1: Opschrijven

Om je goede voornemens tastbaar te maken is het goed ze op te schrijven. Begin dan ook met het aanschaffen of opzoeken van een schrift. Van dit schrift ga je jouw persoonlijke zelfhulpboek maken tijdens het aankomende jaar. Je kan dit schrift gebruiken als dagboek, als notitieblok of als brainstormmogelijkheid.

Keuzes maken

Gebruik de 1e bladzijde van jouw schrift om jouw goede voornemens voor dit jaar op te schrijven. Om je doel(en) te bereiken is haalbaarheid belangrijk; teveel goede voornemens werkt vaak averechts, omdat je hierdoor niet kunt focussen op wat je wil veranderen. Indien je meerdere voornemens hebt, zet ze dan allereerst in volgorde qua belangrijkheid. Je gaat als eerste aan de slag met de meest belangrijke en de rest parkeer je voorlopig even.

Je doel duidelijk krijgen

Vervolgens bedenk je waarom dit voornemen zo belangrijk is voor je. Wat gaat het je opleveren als dit goede voornemen jou lukt? Probeer hier wat dieper op in te gaan en blijf niet hangen in vage, algemene redenen. Denk na over wat er gaat veranderen voor jou als je dit doel behaald hebt. Hoe duidelijker je doel, hoe makkelijker het is om je motivatie vast te houden. Naast het uitschrijven van je doel in je schrift, kan visualiseren hierbij helpen. Sluit je ogen en fantaseer er lustig op los; hoe ziet jouw leven eruit als je doel bereikt is?

Stap 2: Maak een stappenplan

Verder bedenk je wat nodig is om je doel te bereiken en maak de benodigde stappen concreet. Kies voor een duidelijke omschrijving van welke stappen je in de juiste richting gaat zetten. Stel: je doel is gezonder eten. Gezonder eten klinkt goed, maar wat houdt het precies in? Dit voornemen kan je concreter maken door het in stappen te verdelen, bijvoorbeeld:

  • Ik eet dagelijks 2 stuks fruit
  • Ik eet voortaan volkoren brood
  • Chocolade bewaar ik voor het weekend

Sorteer de stappen op makkelijk en moeilijk. 

Stap 3: De juiste volgorde

Daarna maak je een tijdlijn waaraan je deze stappen ophangt. Hoe lang geef je jezelf om je doel te bereiken? Wees hierin realistisch en leg de lat voor jezelf niet te hoog. Veranderen of aanpassen kost tijd en er zijn altijd factoren die het behalen van je doel beïnvloeden. Geef jezelf voldoende tijd.

Kies wat de eerste stap wordt in je tijdlijn. Waar start je vandaag al mee? Begin met iets makkelijks. Kies een stap waarvan jij zeker weet dat hij gaat lukken. Successen geven vertrouwen en zelfvertrouwen is onder andere wat je nodig hebt om jouw voornemen voor eens en voor altijd af te kunnen strepen.

Stap 4: Creëer een vangnet

Als laatste bedenk je wat je nodig hebt om vast te kunnen houden aan jouw plan. 

  • Heb je steun uit je omgeving nodig? Vraag support aan familie of vrienden.
  • Heb je tijd nodig? Bekijk wat je kan uitbesteden.
  • Heb je een medestander nodig? Zoek iemand met eenzelfde voornemen.
  • Weet je wat jouw valkuilen zijn? Bedenk wat je gaat doen wanneer er een opdoemt of als je er al in ben gestapt.
  • Bedenk hoe je jezelf gaat belonen als het goed gaat. Veranderen is lastig en daar mag je jezelf tijdens het proces best een pluim (of meerdere) voor geven.

Door deze tips toe te passen vergroot je jouw kans op succes. Pak je het liever met persoonlijke ondersteuning van een expert aan, vergeet dan niet dat er enthousiaste BGN-gewichtsconsulenten staan te popelen om jou te helpen met gewichtsproblemen en voedingsvraagstukken. Je vindt er ook één bij jou in de buurt.

 

Door: Lisette Smit-Hoogduin
BGN-Gewichtsconsulent

Geplaatst op 18-01-2021

Laatste nieuws