Loading…

Van een inactieve bankhanger naar een ondernemende vader

Martijn Janssen had het altijd druk. Het ontbijt sloeg hij standaard over. Een lunch pakte hij onderweg wel ergens en ’s avonds viel de keuze vaak op een snelle hap of er werd iets gehaald. Nu denkt hij na over wat er op tafel moet komen en doet daar ook de boodschappen voor. “Het gekke is dat ik er nu minder tijd aan kwijt ben dan voorheen.”

Vier jaar geleden was Martijn Janssen zijn overgewicht zat. “Ik haalde het einde van de straat niet zonder ademnood. Ik had ook ander ongemak, zoals bij het veters strikken, bij het kopen van kleding. Altijd ellende. Dat wilde ik niet meer.”

‘Ik dacht dat ik alleen maar wortels moest gaan eten’

Martijn had al eerder periodes waarin hij zijn overgewicht aanpakte. “Met crashdiëten en van die shakes. Dat wilde ik niet meer. Maar wat dan wel? Moest ik het medische traject in, een maagverkleining misschien? Dat is ook niet normaal, vond ik.” Op een verjaardag ontmoette hij zijn fysiotherapeut. “Hij zei: ga eens naar Anja Verduijn, zij is gewichtsconsulente en kan je helpen.” Aanvankelijk was Martijn niet enthousiast over het idee. “Ik had er geen beeld bij, behalve dat ik waarschijnlijk alleen maar wortels moest gaan eten.”

Gebrek aan voedingswaarde

Martijn besluit om toch naar het kennismakingsspreekuur van Anja Verduijn te gaan. Zij blijkt een sportieve, nuchtere dame die als kernboodschap heeft dat verantwoord en regelmatig eten de basis is. “Het ging meer over de voedingswaarde van eten dan over afvallen.” Hij besluit om het traject in te gaan en houdt twee weken zijn eetpatroon bij. Uit de analyse van de gewichtsconsulente blijkt vervolgens dat hij eigenlijk te weinig eet. “Onregelmatigheid en het gebrek aan voedingswaarde speelden mij parten. Anja kwam met tips als ‘pak eens muesli met rood fruit in plaats van brood’. En ‘eet regelmatig en eet fruit of groente als tussendoortje’. Door dat soort eenvoudige aanpassingen viel ik al af.”

Sporten?

“Toen stelde ze de vraag: ga je nog sporten? Maar ja, wat dan? Ik woog 118 kilo.” Anja is lid van de triatlonvereniging en stelde voor dat Martijn een clinic kwam doen. “De afwisseling van drie sporten zou goed zijn, zei ze. Maar ik dacht: al die enge sportieve mensen, wat moet ik daar? Maar goed, ik realiseerde me dat ik het voor mezelf doe, dus ging ik toch. Drie weken later was ik vijf kilo kwijt, terwijl ik niets bijzonders deed qua eten.” In het begin had Martijn het materiaal niet om te gaan sporten, dus leende hij een fiets om een rondje rond Alphen aan den Rijn te fietsen. “Ik kwam erachter dat ik de fietspaden helemaal niet kende. Ik zat altijd in de auto en had er geen idee van hoe mooi de omgeving hier is. Die 28 kilometer toen was een grote zoektocht, nu fiets ik rustig 120 kilometer en ken ik de hele regio op mijn duimpje.”

In een jaar tijd ging hij van 118 naar 89 kilo. En al die tijd voelde hij zich fitter dan met de shakes. “De kilo’s vliegen eraf, je wordt fitter en je gaat eens een wedstrijdje doen. Over drie weken doe ik de Ironman-triatlon van Barcelona: 3,8 kilometer zwemmen, 180 kilometer fietsen en dan nog 42,2 kilometer hardlopen. Daar heb ik de afgelopen vier jaar naartoe geleefd. Ik voel me nu fitter dan tien jaar geleden. Ik ben erachter gekomen dat sporten ook ontspanning is en niet alleen inspanning.”

Geen ingewikkelde recepten

Toen Martijn met de tips van de gewichtsconsulente thuiskwam, ging zijn vrouw daarin mee. Anders koken, andere boodschappen. Het heeft zeker impact op ons gezinsleven en onze zoon. Meer nadenken over wat je eet op basis van de Schijf van Vijf. Dat zijn we gaan doen, in plaats van 'last minute' bepalen wat je wilt eten. Pasta maken of eten halen, dat was de keuze. Een fruitschaal hadden we niet eens, fruit zat niet in ons systeem.”

Martijn heeft niet het idee dat hij meer tijd kwijt is aan het bereiden van zijn eten dan voorheen. “Een maaltijd klaarmaken kost niet zoveel tijd, als je er maar vooraf over nadenkt. Misschien kost het al met al juist minder tijd. We doen één keer per week de grote boodschappen in plaats van vier keer iets te halen. Ik wilde ook geen ingewikkelde recepten, wilde het simpel houden. Dat deed Anja ook wel. Ze analyseerde wat ik at en kwam dan met suggesties om het anders te doen. Gekruide kip in plaats van gepaneerde, bijvoorbeeld. Niet alleen een banaan maar ook eens een appel. Je wordt bewuster.”

Begin is het moeilijkst

“Ik wilde wekelijkse begeleiding. Dat hield mij op de been en gaf focus. Iedere week wegen, kort op de bal. Groot pluspunt vond ik dat Anja niet alleen naar het gewicht keek, maar ook naar vetpercentage en vochthuishouding. Op die onderdelen bewaakte ze de voortgang. Dus als er eens niet veel kilo’s af waren maar mijn vetpercentage was wel gedaald, dan was ik toch tevreden. Dat soort dingen zie je niet op de weegschaal thuis. Terugkijkend zeg ik dat het begin het moeilijkst is. Je moet doorbreken wat je gewend bent. Daarna wordt het gemakkelijker, dan ontwikkel je een nieuw patroon. Bijvoorbeeld die wekelijkse boodschappen en de regelmaat van het sporten.”

In aanloop naar Barcelona traint Martijn iedere dag. “Ik zit niet op een sportdieet. Ik moet natuurlijk wel zorgen dat ik voldoende eiwitten binnenkrijg. Ik eet veel bewuster. Doordat ik mijn lunch nu meeneem, moet ik ’m natuurlijk ook klaarmaken en er eerst over nadenken. Ik volg een schema: gisteren gezwommen in open water, vandaag fietsen en morgen hardlopen. Zaterdag fiets ik tweehonderd kilometer, zondag loop ik de Van Dam tot Damloop en daarna ga ik nog een uurtje zwemmen. Wat mijn vrouw van al die veranderingen vindt? Die vindt het prima. Ze heeft er een vrolijke en fitte man voor teruggekregen, zegt ze. Ze is zelf ook gaan hardlopen.”

Nieuwe vrienden

“De mooiste bijkomstigheid is dat onze zoon opgroeit in het nieuwe patroon van gezonde voeding en sporten. Dat was de reden dat ik het vroeger niet zo deed: mijn ouders deden het ook niet. Van een vermoeide, inactieve bankhanger transformeerde ik naar een actieve, ondernemende vader. Dat was niet het doel, dat was afvallen. Dat het voor zoveel extra energie zou zorgen, had ik me vooraf niet gerealiseerd. Inclusief Barcelona heb ik in vier jaar tijd zestig wedstrijden gedaan. Ik heb veel nieuwe vrienden gekregen door het sporten en een heel nieuw leven. Ik kan me niet voorstellen dat ik ooit terugval. Mijn belangrijkste tips voor anderen: denk na over wat je eet. En over welke sport: zoek iets wat je leuk vindt! Er zijn zoveel leuke sporten.”

Duwtje

“Ik durf te beweren dat het mij zonder Anja niet was gelukt. Ze gaf me een verantwoord duwtje richting gezonde voeding. En minstens zo belangrijk: het duwtje richting triatlon. Dat had ik zelf nooit verzonnen. En als ik zie hoeveel plezier en mooie momenten ik daaraan beleef, dan ben ik haar erg dankbaar.”