Loading…

Kijkje in de praktijk

Anita (56): ‘Ineens dacht ik: tot hier en niet verder!’

Anita viel 25 kilo af met hulp van een gewichtsconsulent. “Waar ik het meest dankbaar voor ben, is dat ik heb geleerd om weer te genieten van eten, zonder negatief te zijn. Ik weet nu precies wat ik kan eten en hoeveel. Ik heb geleerd in oplossingen te denken en niet in smoesjes.”

 “Ik was een klassieke jojo”, zegt Anita de Koning (56). “Ik probeerde al jaren om wat kilo’s kwijt te raken. Dan begon ik heel streng mezelf van alles te ontzeggen. Dat ging een paar weken goed en dan verviel ik weer in mijn oude patroon van verkeerd eten en kwam ik weer aan. Ik werd er steeds moedelozer van.

Ik werd wat ouder en merkte dat alles minder soepel ging. Ver wandelen – mijn hobby – werd steeds zwaarder. En mijn bloeddruk was aan de hoge kant. Winkelen voor nieuwe kleding was niet gezellig meer. Op het laatst kwam ik terug met alleen nieuwe sokken of een sjaaltje.” Op een zeker moment ging ze als leerkracht mee op schoolkamp. “Toen ik achteraf de foto’s met mezelf terugzag, dacht ik ineens: tot hier en niet verder!

Vervolgens heb ik een afspraak gemaakt bij gewichtsconsulente Lisette Smit-Hoogduin. “De weegschaal gaf 94 kilo aan. Ik zat in de obesitascategorie en dat was heel confronterend.” Anita herinnert zich dat Lisette daar heel relaxed op reageerde. Er was geen afkeurende blik. “Ze constateerde gewoon een feit. Vervolgens hebben we mijn doel vastgesteld en heb ik veel uitleg gekregen.”

Steeds bezig met niet-eten

De aanpak van de gewichtsconsulente bleek gebaseerd op gewoon gezond en gevarieerd eten volgens de Schijf van Vijf. Aan de hand van een voedingsplan op maat, met weekmenu’s en gebalanceerde recepten. En dat was een groot verschil met Anita’s eerdere eetpatroon. “Ik was heel erg bezig met eten, of eigenlijk met niet-eten. Alles wat veel calorieën bevatte, probeerde ik te vermijden.

‘Ik koos wel voor “gezonde snacks” maar gewoon te veel’

"Ik at op mijn werk vaak alleen maar wat fruit en dan ging ik me ’s avonds thuis te buiten aan warm eten. En crackers met kaas voor het naar bed gaan. Ik koos wel voor ‘gezonde snacks’ maar gewoon te veel. Maat houden was moeilijk.”

Weegschaal mee

Met de nieuwe aanpak kon het hele gezin de maaltijden mee-eten, al woog Anita dan wel precies af hoeveel ze mocht aan pasta, aan groenten enzovoorts. “Zelfs als we op de camping stonden ging de weegschaal mee.” Aan de weekmenu’s merkte ze al snel dat ze inderdaad bij eerdere lijnpogingen zelf veel te streng was geweest. “Op het menu stonden ook tussendoortjes en ik wist dat ik het goed deed als ik me daar precies aan hield. Ik kreeg weer plezier in eten koken én het opeten.”

Anita had aangegeven in het weekend graag een wijntje te drinken en dat werd ingepast. “En ik zei een keer tegen Lisette dat ik zo’n enorme zin in pizza had. Toen heeft ze dat in het menu gezet voor de week erop. Een recept met een standaard pizzabodem en daarbovenop een hele dikke laag groenten. Kaas erop, heerlijk was dat!”

‘Ik kreeg tips voor moeilijke momenten en tegen excuusgedachten’

Ook in het ‘psychische deel’ was voorzien, legt ze uit. “Ik kreeg tips voor moeilijke momenten. Wat ik kon doen om een terugval te voorkomen. Wat ik moest doen tegen excuusgedachten. Want iedereen die lijnt heeft excuses of smoezen om je soms niet aan het dieet te houden. Af en toe een tussendoel stellen helpt ook. “Ik had een mooie jurk voor een feest gekocht, maar het zag er niet echt uit toen ik nog te zwaar was. Op het moment dat ik ’m wel lekker paste, heb ik ’m aangedaan naar een consult bij Lisette. Ze zag het meteen en liet me weten hoe goed ik eruitzag. Zoiets is enorm motiverend!”

Hekel aan sportscholen

Meer bewegen was wel een dingetje voor Anita, die een enorme hekel aan sportscholen heeft. “Dan fietste ik erheen en dacht: ik fiets gewoon nog een lekker rondje extra en blijf buiten.” Ze kreeg tips van de consulente. Bijvoorbeeld boodschappen doen en na het parkeren niet de kortste route naar de winkel lopen, maar een extra rondje eromheen. Stukjes fietsen, wandelen. Geen spullen onder aan de trap verzamelen, maar iedere keer naar boven lopen. Ze kreeg van Lisette ook tips voor feestjes en verjaardagen. “Als je weet dat de gastvrouw zelf gebak maakt, dan eet je dat op en drink je alleen water. Weet je dat het gebak uit de diepvries van de supermarkt komt, dan laat je dat staan en drink je later een wijntje.”

Fotosessie en complimenten

Uiteindelijk bereikte Anita in september haar streefgewicht van 75 kilo. Inmiddels zijn er nog een paar kilo’s afgegaan en nu weegt ze twee maanden 69 kilo. Aan de muur van haar gezellige huiskamer hangt een bordje ‘Eat more cookies’ als om haar te plagen. Het afvallen is best snel gegaan met een tot twee kilo per week, terwijl ze echt alles van het weekmenu at. Het bereiken van haar gewicht heeft ze gevierd met een fotosessie, waar ze erg van genoten heeft. Sowieso ontving ze erg veel complimenten van haar eigen gezin en de werkkring. “Leerlingen en mededocenten hadden mij in de zomervakantie zes weken niet gezien. Na afloop was het prachtig om die verbaasde gezichten te zien!”

Een terugval heeft ze eigenlijk niet gehad. “Er was een keer een verdrietige gebeurtenis in ons gezin. Dan schiet even door je heen: hoe belangrijk is dat gewicht van mij nou helemaal. Maar ik heb volgehouden en ook nu lukt het me op gewicht te blijven. Als ik nu ga shoppen met mijn slanke vriendinnen, dan kan ik óók maatje M passen! Heerlijk is dat. Ik ging van maat 46 naar 40 en soms 38 nu.”

Op gewicht blijven

Ze houdt nog steeds een boekje bij. Het plannen van ontbijt en lunch gaat vanzelf, maar de diners plant ze nog vooruit. “Op die manier blijf ik variëren. Eén keer vlees, twee keer vis, één keer vegetarisch en één keer pasta of rijst. Zo is het plezierig om op gewicht te blijven.” Ze geeft aan dat ze zich nu veel meer bewust is van wat ze nodig heeft om voldoende te eten. Ze weet dat het na het eten even duurt voordat je een vol gevoel hebt. Ze hoeft dan niets extra’s te nemen, want ze kan tegen zichzelf zeggen dat ze al (genoeg) gegeten heeft. Ook kijkt ze in de winkel naar de voedingswaarde van artikelen, hoeveel zout en calorieën erin zitten. “Ik eet tegenwoordig nog weinig kant-en-klare producten en maak zelf mijn sausjes. Ik heb er weer zoveel plezier in! En die cookies?” Ze wijst naar de muur. “Die eet ik alleen als ik er echt trek in heb!”