Loading…

Hoe blijf je fit en (mentaal) gezond in de coronacrisis?

Hoe blijf je fit en (mentaal) gezond in de coronacrisis?

Als je al een poosje aan een gezonder gewicht werkt, kan de coronacrisis er behoorlijk inhakken. Maar dit is juist het moment om de focus niet te verliezen en – eventueel samen met je gewichtsconsulent – je doel in het vizier te houden! Hoe houd je aandacht bij gezond eten en bewegen in deze rare tijden?

Moet ik minder calorieën eten?

Het thuiswerken heeft tot een fikse verandering in onze dagelijkse routine geleid en daarmee is ons eetpatroon vaak ook veranderd. Deze stressvolle tijden kunnen je ook ‘aanmoedigen’ om vaker naar de koelkast te lopen. Méér eten komt voor wanneer we ons vervelen, stress hebben of simpelweg omdat we eten zien rondslingeren, terwijl we normaal gesproken op kantoor zouden zijn met een lunchpakket en een of twee tussendoortjes. Het is belangrijk om hier bewust van te zijn.
We willen je adviseren om je gewone eetpatroon zoveel mogelijk te handhaven en om dit te combineren met wat flinke dagelijkse beweging. Je kunt ook een eetdagboek of wekelijkse maaltijdplanner gebruiken om overzicht te krijgen.
Als je merkt dat je veel minder beweegt dan je normaal doet, probeer dan iets kleinere porties te eten. Weeg jezelf elke 3 tot 4 dagen om je gewicht te monitoren (heb je een ander weegadvies gekregen van je gewichtsconsulent, houdt dat dan aan). Als je merkt dat je voortdurend eten pakt wat in het zicht ligt, berg het dan gewoon op.

Moet ik vitaminepillen slikken?

Gezond eten en bewegen is belangrijk voor een goede weerstand. Hierdoor word je minder snel ziek, en als je ziek wordt, wordt je ook weer sneller beter. Voor de meeste mensen is het niet nodig om vitamines in te nemen, ook nu niet. Als je zorgt voor een gezond en gevarieerd eetpatroon, krijg je alle vitamines en mineralen binnen die je nodig hebt. 

Hoeveel beweging wordt aangeraden?

Met de sluiting van sportclubs, fitnesscentra en zwembaden is het lastig om aan een goede dosis beweging te komen. Toch willen we je aanraden om je zoveel mogelijk aan de Beweegrichtlijn te houden:
• minimaal 150 minuten per week matig intensieve inspanning (wandelen, fietsen, huishouden)
• minimaal 2 keer per week spierversterkende oefeningen (spiertraining)
• voor ouderen: 2 keer per week balansoefeningen.
Bedenk voor jezelf wat je kunt doen om aan deze richtlijn te komen. Denk ook aan tv-programma’s zoals Nederland in Beweging op NPO1 en YouTube kanalen of apps. Aangezien thuiswerken en huiswerk-begeleiden vooral zittend gebeurt, is het goed om regelmatig even op te staan tijdens deze werkzaamheden, om wat te stretchen en het bloed te laten stromen. 

Hoe blijf je mentaal gezond?

“Welke dag is het ook alweer?” Een lange tijd afgezonderd zijn – in welk mate dan ook - is voor veel mensen een pittige mentale opgave. Naast dat het belangrijk is om te werken aan je gezondheid middels voeding en beweging, is het ook van belang om te letten op je mentale weerbaarheid. Deze tips kunnen je helpen om de coronasituatie mentaal gezond door te komen:
• houd een vast dagritme aan voor jezelf en je huisgenoten
• houd contact met anderen via telefoon, beeldbellen, kaartjes/post
• ga verveling tegen: pak je hobby op, klus in huis, maak de tuin aan kant
• breng afwisseling aan in je tijdsbesteding

Heb je aanvullende tips of suggesties? Kijk dan eens op onze Facebookpagina en reageer!