Loading…

Weinig tijd om te sporten maar toch bewegen?

Met deze tips geniet het hele gezin

Afgelopen week constateerde ik verschrikt dat het alweer even geleden is dat ik de sportschool van binnen heb gezien. Een verhuizing, druk gezinsleven, zieke familieleden. En zo stapelden de redenen voor mijn afwezigheid zich al snel op. Herkenbaar?

Tenzij het je roeping is om dagelijks te bewegen (ja, die mensen bestaan echt ;-) is het voor velen van ons vaak een uitdaging om de broodnodige beweging is het drukke weekschema te passen. Doe minstens 150 minuten per week aan matig intensieve inspanning, verspreid over diverse dagen. Zo luidt de beweegrichtlijn voor volwassenen. En voor je kinderen geldt dat ze iedere dag minimaal een uur moeten bewegen. Daarnaast moeten we ook iedere dag minimaal twee keer 3 minuten tanden poetsen en stokeren niet te vergeten, onze kids met huiswerk helpen, broodtrommels vullen met een verantwoorde lunch, toezien op schone gymkleren en op het werk diverse ballen in de lucht houden. Wat dit allemaal met voldoende bewegen te maken heeft? Niets. Of nou ja. Het geeft maar aan dat naast voldoende bewegen ook allerlei andere zaken onze tijd en aandacht vragen.

5 tips om lekker te bewegen met het hele gezin

In plaats van verwoede pogingen te ondernemen om die sportschool toch minimaal 1x per week van binnen te zien, integreer je die beweging gewoon in je dagelijkse bezigheden. Betrek hierbij je hele gezin en bewegen wordt een vrolijke, makkelijk vol te houden gezinsactiviteit. Bye, bye schuldgevoel. Hallo, lekker in je vel.

1. Lekker naar buiten kost niks!
Wandelen, fietsen, steppen, rolschaatsen, skeeleren, skateboarden. Je hebt er geen abonnement voor nodig en kunt het iedere dag doen. Maak er bijvoorbeeld een gewoonte van om 's avonds na het eten buiten een rondje te lopen, fietsen, skeeleren of waar je maar zin in hebt met het hele gezin. Samen de dag doorspreken, horen wat de kinderen op school hebben gedaan of een wedstrijdje wie het hardst door de plassen kan rijden.

2. Dance, dance, dance
Telefoons, spelcomputers en games zijn niet meer weg te denken uit onze dagelijks levens. Daar waar je jouw kids er soms even achter vandaan wilt jagen, kun je ze ook inzetten voor een dagelijkse dosis beweging. En zelf doe je lekker mee. Met spellen als Just Dance leer je de tofste moves uit de muziekvideo's van dit moment en dans je de sterren van de hemel met het hele gezin.

3. Campingsporten kunnen altijd en overal
Badminton, jeu de boule, tafeltennis. Op de camping zit je meestal niet om beweegactiviteiten verlegen. Eenmaal thuis liggen deze sportattributen vaak weer een heel jaar op zolder. Jammer, want ook thuis zijn ze o zo leuk. Op een veldje voor de deur kun je al snel aan de slag met jeu de boule of badminton. En met een los netje tover je iedere eetkamertafel om tot een tafeltennistafel. Handig bij slechter weer.

4. Ook indoor is er genoeg te beleven
Met ons Hollandse weer zoek je soms ook gewoon een leuke binnen activiteit voor het hele gezin. Zwemmen, bowlen, een klimmuur bezoeken. Allemaal activiteiten die je met het hele gezin kunt doen en waarbij iedereen lekker in beweging komt.

5. Maak bewegen onderdeel van het dagelijks leven met je gezin
In en om het huis is genoeg te doen om in beweging te komen. Ramen lappen, stofzuigen, de tuin aanvegen en boodschappen doen zijn allemaal activiteiten waarbij je lekker in beweging bent. En vooral de kleintjes vinden het nog hartstikke leuk om je hierbij te helpen. Fiets of wandel met je kinderen naar de winkel, school, wekelijkse voetbaltraining of muziekles. Dan heb je beweging en quality time ineen.


Maike Berghuijs is gezondheidswetenschapper, gewichtsconsulent en communicatiemedewerker voor de BGN. Ze heeft druk gezin met twee opgroeiende pubers. Hoewel ze vanuit haar vak weet wat gezond is, worstelt ze net als als ieder ander met het toepassen daarvan in haar dagelijks leven.